Τι σημαίνει εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία προέρχεται από τις λέξεις έργο + θεραπεία
και αφορά τη θεραπεία μέσω του έργου.
Ως έργο ορίζουμε κάθε δραστηριότητα καθημερινής ζωής
στις οποία εμπλέκονται οι άνθρωποι. Τα έργα
καταλαμβάνουν χρόνο, έχουν σκοπό και νόημα και
θεωρούνται χρήσιμα για το άτομο το οποίο εμπλέκεται σε
αυτά (ΑΟΤΑ, 2014).
Τι είναι η εργοθεραπεία και σε ποιους απευθύνεται;
Σύμφωνα με την τρίτη έκδοση του πλαισίου πρακτικής της εργοθεραπείας (AOTA,
2014) η εργοθεραπεία ορίζεται ως η θεραπευτική χρήση δραστηριοτήτων
καθημερινής ζωής (έργα) για άτομα ή ομάδες με σκοπό την ενίσχυση της συμμετοχής
τους σε ρόλους, συνήθειες και ρουτίνες στο σπίτι, το σχολείο, την εργασία, την
κοινότητα και άλλα πλαίσια.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εργοθεραπεία απευθύνεται σε ανθρώπους όλων
των ηλικιών που λόγω κάποιας διαταραχής, τραύματος ή δυσκολίας έχει επηρεαστεί
η εκτέλεση των δραστηριοτήτων της καθημερινής τους ζωής. Ουσιαστικά, εστιάζει
στη δημιουργία ή τη διευκόλυνση ευκαιριών εμπλοκής σε έργα, δηλαδή στην
ενίσχυση της συμμετοχής του ατόμου σε επιθυμητές καταστάσεις ζωής.
Με άλλα λόγια, στην επιστήμη αυτή το έργο
είναι μέσον και στόχος. Για παράδειγμα, σε μία
εργοθεραπευτική συνεδρία με παιδιά παίζουμε
στοχοκατευθυνόμενα, προσεκτικά επιλεγμένα
παιχνίδια (μέσον) και μέσα από αυτά
ενισχύουμε τις δεξιότητες και τις λειτουργίες του
παιδιού για να μπορέσει να εμπλακεί όσο το
δυνατόν πιο ανεξάρτητο σε δραστηριότητες που
έχουν σκοπό και νόημα για εκείνο (σκοπός).
Κάποιες φορές εκτός από ενδυνάμωση των σωματικών του λειτουργιών (πχ
αμφίπλευρος κινητικός συντονισμός) ίσως χρειαστεί να τροποποιήσουμε το
περιβάλλον ή/και τις ίδιες τις δραστηριότητες ώστε να μπορεί το παιδί να
συμμετάσχει σε αυτές (πχ αντικαταστήσουμε τα κορδόνια του με βέλκρο στα
παπούτσια του για να μπορεί να τα φοράει και να τα βγάζει μόνο του).
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως η Υγεία σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό
Υγείας (Π.Ο.Υ., 2006) είναι μία κατάσταση ολοκληρωμένης σωματικής, πνευματικής
και κοινωνικής ευεξίας και δεν αφορά απλώς την απουσία της ασθένειας.
Με άλλα λόγια, δε θα μας ενοχλούσε καμία ασθένεια ή διαταραχή αν δε μας
επηρέαζε σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε.
Η ικανότητα του ανθρώπου να εμπλέκεται σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής
συνδέεται άρρηκτα με την υγεία και την ευεξία του.
Στην Ε.Σ.Τ.Ι.Α. παρέχουμε Εργοθεραπευτική Παρέμβαση σε παιδιά με :
• Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
• Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
• Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
• Νοητική υστέρηση
• Σύνδρομα (πχ. σύνδρομο Down)
• Μαθησιακές δυσκολίες
• Γραφοκινητικές δυσκολίες
• Δυσκολίες στον αδρό και λεπτό συντονισμό
• Νευροαναπτυξιακές διαταραχές
• Αισθητηριακές διαταραχές
• Νευρολογικές διαταραχές
• Ενδεχόμενες δυσκολίες εκτέλεσης έργων για οποιοδήποτε λόγο
Η εργοθεραπευτική αποκατάσταση στην Ε.Σ.Τ.Ι.Α. γίνεται μέσω:
• Εκπαίδευση σε όλους τους τομείς έργου:
▪ Βασικές Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
▪ Σύνθετες Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
▪ Σχολικές Δραστηριότητες
▪ Δραστηριότητες Παιχνιδιού και Ελεύθερου Χρόνου
▪ Δραστηριότητες Κοινωνικής Συμμετοχής
▪ Δραστηριότητες Ξεκούρασης-Ύπνου
• Ανάπτυξη και ενίσχυση διαφόρων δεξιοτήτων:
▪ Κινητικών
▪ Επεξεργασίας
▪ Κοινωνικής διάδρασης
• Ανάπτυξη και ενίσχυση σωματικών λειτουργιών:
▪ Γνωστικών
▪ Αντιληπτικών
▪ Αισθητηριακών
▪ Νευρομυοσκελετικών
▪ Κινητικών
• Αντιστάθμιση δεξιοτήτων και λειτουργιών μέσω:
▪ Τροποποίηση περιβάλλοντος
▪ Τροποποίηση δραστηριότητας
▪ Υποστηρικτικής Τεχνολογίας
Πηγές
American Occupational Therapy Association. (2014). Occupational therapy practice
framework: Domain and process (3rd ed.). American Journal of Occupational Therapy,
68(Suppl. 1), S1– S48. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2014.682006
World Health Organization. (2006). The world health report 2006: working together
for health. World Health Organization.